Agenții economici, adică acele entități care produc resurse la bugetul de stat, întrețin implicit și un aparat extrem de complex de control care se poate pune în mișcare împotriva lor. Activitatea unui agent economic poate fi verificată de ANAF, Garda Financiară, Inspecția Muncii, Inspecția în construcții, OPC, Garda de Mediu, Autoritatea vamală, Consiliul Local, ONPCSB, Poliția economică etc.Din experiența mea de economist pot spune că, aproape în toate cazurile, controale acestor instituții au un singur scop: aplicarea de amenzi, fară să se țină cont de mărimea agentului economic, gravitatea faptei săvârșite, împrejurările care au generat fapta.Cred că este momentul sa spunem „STOP!” acestei practici, lucru perfect posibil dacă ar fi revizuite actele normative care permit astfel de sancțiuni.Avem nevoie de un cadru legislativ care, indiferent de abaterea săvârșită (cu excepția cazurilor de evaziune fiscală), să permită instituțiilor de control ca la orice control efectuat să aplice într-o primă fază doar un avertisment și să indice măsurile pe care agentul economic trebuie să le îndeplinească până la un anumit termen.Ulterior, dacă în termen de un an, să spunem, agentul economic săvârșește aceiași abatere, instituția de control să îi aplice o sancțiune, chiar și drastică.Pe de altă parte, și amenda ar trebui aplicată conform unor criterii: cifra de afaceri a agentului economic, numărul de angajați, rezultate obținute etc. De ce? Pentru că nu este totuna să aplici o amendă de 2.000 unui butic/chioșc de bloc sau unui supermarket.Prin introducerea acestui cadru legislativ s-ar detensiona relațiile dintre instituțiile de control ale statului și agenții economici care fac posibilă existența lor.Autor: Lucian Fanea, economist
STOP abuzurilor făcute de instituțiile de control ale statului!
ULTIMELE ȘTIRI