• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • TRAGEDIA DIN APUSENI: ISU Cluj se bazează pe prieteni cu mașini 4X4 în caz de dezastre în zona montană

TRAGEDIA DIN APUSENI: ISU Cluj se bazează pe prieteni cu mașini 4X4 în caz de dezastre în zona montană

Publicat: 23 ianuarie, 2014 18:43

Actualizat: 23 martie, 2022 05:55

Inspectoratul pentru Situații de Urgență nu are în dotare mașini cu care să acționeze pe munte în cazul unor tragedii aviatice cum a fost cea din Munții Apuseni, în urma căreia doi oameni au murit și cinci au fost răniți. Așa se face că nu ISU Cluj, ci localnici din Mărișel și membri ai Transsylvania Off Roud au urcat pe munte cu mașinile lor 4X4 pentru a-i prelua pe răniți. Șeful ISU Cluj, colonelul Dorin Ungur, a acordat un interviu BuzzNews în care explică de ce a așteptat la șosea Nissanul Pathfinder este 4×4 al SMURD să fie aduși răniții de pe munte. 
altera
SMURD Cluj are in dotare un Nissan Pathfinder 4×4, asa cum ste cel din imagine
SMURD Cluj are in dotare un Nissan Pathfinder 4×4, asa cum este cel din imagineReporter: Un localnic din Mărisel care a urcat cu o mașină 4X4 să preia răniții ne-a declarat că o mașina de teren a SMURD, un Nissan Pathfinder mai exact, a așteptat pe șosea să fie aduși răniții. E adevărat? De ce nu a urcat pe munte?Colonelul Dorin Ungur: Nissanul Pathfinder nu a putut să urce. Eu am mers cu un Touareg 4×4 preparat pentru condiții grele, iar Nissanul Pathfinder este 4×4, dar este cu echipament medical. Deci nu putea să urce. Ambulanțe sub nicio formă, Nissanul sub nicio formă. Aveam de ales între a aduce mașinile și a rămâne blocați în zăpadă și să nu mai avem cu ce să transportăm răniții și a-i aduce cu mașinile special preparate de Off Road și de localnicii din sate pentru că ei le au pregătite pentru munte. Am ales varianta a doua pentru că riscam să nu mai avem cu ce să transportăm răniții.Nissan Pathfinder, ok, dar Nissanul nu este pentru zăpadă. Noi am mers după două Jeep-uri înalte și preparate de ei până pe Valea Vârfurilor pe niște drumuri cu zăpadă, iar ei curățau zăpada în fața noastră să nu rămânem blocați. Și la un moment dat, la 3 km de epavă, am lăsat mașinile și am mers pe jos. Eu am mers pe jos și prefectul județului Cluj cu un tractor împreună cu primarul din Albac. Erau chiar să se răstoarne. Eu am mers pe jos, am ajuns aproape de epavă și veneau cu al doilea rănit și am venit cu ei pe jos. După, au venit și cei de la Off Road și așa mai departe, dar și alea sunt niște lucruri pe care… nu că nu am vrut noi să mergem, din contră! Reporter: Același localnic spune că cei de la Ambulanțele SMURD care așteptau în același loc pe șosea au refuzat să le ofere localnicilor tărgi pentru a transporta răniții, pe motiv că sunt bunuri de inventar de care ei răspund. E normal așa ceva, să fie cărați bolnavii pe tărgi improvizate din crengi și pături?Colonelul Dorin Ungur: În momentul când primele două victime au fost aduse în pături, încă nu ajunseseră acolo medicii rezidenți de la SMURD. Ceilalți trei pasageri, după un control al celor doi medici, fiindcă puteau să meargă pe picioare, au fost înveliți în folie antihipotermie și au fost așezate în Jeep. Deci nu trebuia să fie întinși pe tărgi. Dacă ați văzut secvențele, ei au fost duși în jeep și după au fost puși în ambulanțe pe tărgi, s-au mai stabilizat și așa mai departe.Deci nu avea rost să mai duci, fiindcă salvamontiștii au venit cu tărgi pliante. De ce să îi dăm târgi când omul acela nu are nevoie. Medicii de jos comunicau cu cei de sus, cu doamna dr. Golea. Acum fiecare are părea lui și își dă cu părerea. Acestea sunt niște lucruri care intră în ordinea firească a unor acțiuni.Știți cum e? Chestia asta nu s-a întâmplat de 100 de ani și probabil de acuma până peste 100 nu va mai pica nici unul. Nu s-a pus niciun moment problema să nu le dăm tărgi și să nu îi ajutăm sau să nu colaborăm. Din contra ei ne-au ajutat foarte mult, deplasându-ne acolo, cu șeful de post cu primarul, cu viceprimarul, cu oamenii de acolo. A fost o acțiune la care era greu, aproape imposibil să poți coordona atâția civili. Nu ai cum, că unii veneau unii plecau.Reporter: Ce mașini de munte are ISU în dotare?Colonelul Dorin Ungur:  Deci mașini de munte pentru asemenea drumuri pline de zăpadă, nu am.Reporter: Din ce cauză?Colonelul Dorin Ungur: Din cauză că nu am.Reporter: Și nu se vor cumpăra?Colonelul Dorin Ungur:  Ba da, dar eu mă gândesc la altceva. Mă gândesc să îmi cumpăr mașini de intervenție ca să merg în zona fără așezare omenească, fiindcă în zona unde au picat nu există așezare omenească. Deci îmi caut mașină unde pot să ajung de exemplu în comuna Horea, în zona Mărișel. Locuri unde pot să ajung cu mașina și mie îmi trebuie mașini pentru toată lumea. Nu pot să îmi cumpăr mașină specială care costă 400.000 de mii de euro și să o țin în garaj să aștept să se întâmple ceva. Nu îmi pot permite pentru că nu sunt atât de bogat să fac chestia asta. Deci nu îmi permit să cumpăr ATV-uri pentru că nu avem o problemă deosebită. Acuma dacă avem , avem Off-Road-ul sau alți prieteni care au mașini, asta este situația nu avem posibilitatea.Cei de la Câmpeni aveau o mașină 4X4 cu care nu au reușit să meargă acolo. Am 4X4 Mantra, dar are cutia aia pentru victime multiple. Aia dacă se întâmplă ceva și ajunge pe zăpadă se răstoarnă, deci nu îmi pot permite să răstorn mașina aia pentru patru victime. Deci sunt niște lucruri care ne impun limite.Reporter: Dar în legătură cu pliantele cu hartă? De ce foloseau pliante? Colonelul Dorin Ungur: Domnul care avea laptopul… lucra la Ocolul Silvic Privat Apuseni, care este cel mai mare ocol silvic din România. Se întinde pe trei județe. Deci domnul acela, avea o hartă GIS (n.r. (Sistem Informatic Geografic). Pe harta GIS era foarte mic. Zice dom’le haideți că am o hartă deasta și mi-a pus cu pixu: „Cam aici”. Acolo se aflau și alții care au văzut că acolo este vârful acela. Și acolo a fost, cu aproximație bineînțeles, deci cam un kilometru, dar a fost. Ne-a diracționat bine. Deci pliantele au fost bune că ne-a pus cu pixu. Că domnul acela avea hărțile pădurilor, care pe hărțile normale nu apar. Sun hărți făcute de ei, de drumuri forestiere. Asta a fost, hărți au fost, dar aici omul a avut detalii care nu apar în mod normal și ne-a ajutat. Pliantele le-am luat după și le-am băgat în buzunar. Aia a fost tot pliantul. Deci nu ne-am mai luat după coordonate că ne-am săturat de coordonate. Ne-au dus oamenii de acolo și asta e toată istoria.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
10 martie, 2025
Stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește în Baciu
5 martie, 2025
Loc de joacă modern în satul Suceagu
21 decembrie, 2024
Aeroportul Internațional Cluj, primul din România care are autobuz electric pentru pasageri
19 decembrie, 2024
România, cele mai multe morți în cele mai multe paturi de spital
19 decembrie, 2024
Baciu, comuna cât un orășel: ce planuri are primăria pentru a-l dezvolta

Primarul comunei Baciu, Balázs János, a anunțat cât vor mai dura lucrările prevăzute în localitate ...

Cât mai durează proiectele Companiei de Apă în Baciu

Primarul comunei Baciu, Balázs János, a anunțat că a fost depusă documentația pe Programul Național ...

Când ar putea ajunge gazul în satele Suceagu, Rădaia și Mera

Transformarea băii într-un spațiu plin de personalitate și stil începe cu alegerea paletei de culori ...

Combinații de culori pentru o baie cu personalitate

Prim-vicepreședintele IMM România, Augustin Feneșan, a declarat în emisiunea Antreprenoriada moderată de Raul Chiș că ...

Augustin Feneșan: România, pregătiri discrete în caz de război

Un proiect de ordin ANPC aflat în dezbatere publică prevede pentru comercianți obligația de a ...

ANPC vrea etichete cu prețul de achiziție și prețul final! Augustin Feneșan: „O invenție pur românească”

Într-o lume a afacerilor ultra-dinamice, unde informația este putere, ListaFirme.ro face un salt uriaș în ...

Descoperă revoluționarul asistent AIA pe ListaFirme.ro (A)

Apare un control total al statului asupra activității economice a contribuabilului, spune vicepreședintele IMM România ...

Ești patron? ANAF va ști totul despre finanțele tale datorită raportărilor SAF-T

ANAF a început să verifice sumele de bani transferate între rude și anunță că vor ...

ANAF verifica banii care sunt transferați între rude – ce urmărește?
Success message!
Warning message!
Error message!