Primarul Emil Boc speră în reușita unor proiecte precum tunelul pe sub Cluj, centura de sud, dar și monorail-ul propus de senatorul Marius Nicoară, pentru a preveni paralizarea traficului în Cluj, fenomen despre care spune că se va petrece cu siguranță în următorii ani. Arhitecții arată însă spre eficiența scăzută a serviciului public de transport în comun, ca fiind sursa principală a problemei.
Monorailul din Moscova; foto: WikipediaPreşedintele Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), Şerban Ţigănaş, și preşedintele Ordinului Arhitecţilor Filiala Transilvania (OAR-T), Szabolcs Guttmann, sunt de părere că de aici trebuie să pornească orice studiu privind sistematizarea și optimizarea traficului în Cluj-Napoca.Transportul în comun, soluțiaÎntrebat ce crede despre soluțiile vehiculate, monorail (tren suspendat) și pasajul subteran (tunel pe sub centrul orașului), arhitectul Șerban Țigănaș a subliniat că sunt simple idei lipsite de studii serioase. ”Am auzit de ideile acestea din copilărie. Totul este la un nivel de discuție care nici măcar nu poate fi verificat prin studii aprofundate.Monorailul este doar un titlu, nu știu de existența vreunui studiu. Nu spun că nu ar fi viabile, dar fără studii rămân la acest nivel. Centura de sud o știu din tinerețe, o chestiune care s-a blocat undeva, nu știu de ce s-a oprit, e prezentă în PUG-ul nou”.În opinia președintelui OAR, traficul este dificil din două mari motive:1. ”Lipsa de eficiență și calitate a transportului în comun”, crede Șerban Țigănaș. ”Fiecare se deplaseză cu un vehicul, de cele mai multe ori singur în mașină, pentru că nu te poți baza pe transportul în comun, să știi exact când vine autobusul, să ai conexiuni bune, etc.Dacă nu se lucrează la asta, alte soluții sunt extrem de costisitoare. Iar din asta decurge o chestiune de mentalitate, care ține de faptul că clujeanul, pe lângă faptul că nu este educat să folosească transportul în comun, este și descurajat să o facă de modul în care e implementat. Spre exemplu, aeroportul Clujului mi se pare cel mai prost din punct de vedere al conexiunii cu orașul, sau cu calea ferată. Este ridicol, sunt probleme care țin de serviciile publice.2. Politica de folosire a spațiului public pentru parcări și costurile acestora. Taxarea parcărilor este total inadecvată. O politică mai inteligentă ar fi creșterea costurilor în zonele fierbinți, ceea ce ar duce la disciplinare. Mi se pare că s-au închiriat excesiv spațiile pentru parcări, cum sunt cele pe stradă, în fața blocurilor.Nu se poate să ții acel spațiu ocupat o zi întreagă. Dacă te așezi acolo, riști să iei amendă, chiar dacă e un spațiu lăsat liber ore în șir. În schimb, dacă parchezi pe un trotuar, de cele mai multe ori nu pățești nimic, că nu e închiriat și nu superi pe nimeni. Trebuie inventat un nou sistem, și apoi impusă mai multă disciplină. Toleranță zero pentru abateri”, a conchis Șerban Țigănaș.CITIȚI ȘI: ABERAȚII DE CLUJ: Amendă de până la 400 de lei pentru ocuparea unei parcări ”cu abonament”, chiar dacă e goalăDe aceeași părere este și președintele OAR-T, Szabolcs Guttmann, care susține că ”părerea Ordinului Urbaniștilor poate porni de la studiile făcute în mod expres pentru tot orașul, componente esențiale pentru noul PUG. Un pasaj subteran, sau un mijloc de transport fără studii complete nu sunt credibile, pentru că nu știm rezultatele lor efective.Metrou la ClujUn tunel în cazul Clujului ridică semne de întrebare, începând de la: ”de unde pleacă și unde ajunge”. Pot apărea diverse probleme. Spre exemplu, dacă strada Moților va avea o coadă, va însemna de fapt staționarea în tunel și nu fluidizarea traficului.S-ar putea ajunge la efecte benefice cu mijlocul de transport suspendat, monorailul, dar încă nu am văzut studii care să-l lege intim de oras, în detalii esențiale”, subliniază Guttman aceeși lipsă a oricărui studiu concret, dar adaugă că ar fi poate de luat în calcul un tunel de metrou.”Un tunel mai valabil pentru un oraș care va depăși 500.000 de locuitori – dacă ne gândim la Florești și, de ce nu, Gilău – pentru un metrou e mult mai credibil. Accesele în pasajul subteran înseamnă o rampă foarte mare, pe când un mijloc de transport subteran presupune accese mult mai adecvate și pentru centrul istoric.”Cheia întregii problematici a traficului din Cluj stă, și în opinia sa, în eficientizarea transportului în comun. ”Oportun ar fi un studiu de trafic care pornește invers, de la chestiunea transportului în comun la cel individual.Trebuie eficientizată rețeaua de transport în comun, char și pistele de bicicliști, iar apoi vine studiul de trafic pentru ce rămâne necuprins în rețea, cum sunt mașinile individuale, care cresc ca număr de la o zi la alta, în timp ce rețeaua stradală rămâne aceeași.De aici se pornește și mai ușor va înțelege fiecare că nu ești obligat să mergi cu mașina proprie, dacă transportul în comun se ridică la un anumit standard. Soluțiile traficului pe deasupra și subteran sunt costisitoare, e greu de obținut finanțări și, oricum, merg implementate alături de aceste măsuri menționate, nu funcționeză separat.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.