Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a scos la licitație joi proiectarea și construcția Autostrăzii Transilvania pe distanța Gilău (Cluj Vest) – Mihăiești, în lungime totală de 8.7 km.Valoarea estimata fara TVA este cuprinsă între 316,721,333.35 (aproximativ 73 de milioane de euro) si 348,393,466.70 RON (81 de milioane de euro).Un kilometru ar urma să coste aproximativ 9,3 milioane de euro, desi pretul de referință pentru 1 km de autostrada in zona de campie este 3,86 milioane de euro, 5,05 milioane euro pentru zona de deal și 6,1 milioane de euro pentru zona de munte.Surpriză, însă, teremenul pentru finalizarea celor 8,7 km de autostradă este de 72 luni (adică 6 ani, din care 6 luni proiectarea, un an și jumătate construirea și patru ani garanția), începând de la data atribuirii contractului/emiterii ordinelor de începere a serviciilor sau lucrărilor.Potrivit anunțului de licitație publicat pe site-ul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, noul tronson de autostradă traversează urmatoarele localități:
- Gilau km 0+000 – km 5+000
- Garbau km 5+000 – km 13+100
Intregul sector de autostrada 3A1, avand lungimea de 8.7 km, se desfasoara pe teritoriul administrativ al judetului Cluj.Traseul autostrazii porneste de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilau, traversand la km 0+267 un drum local, printr-un pasaj inferior de L=12. Orientarea generala a traseului este catre nord – vest, traversand o serie de vai, drumul national DNIF si calea ferata Cluj – Oradea.La km 0+650 traseul autostrazii ocoleste cimitirul localitatii Gilau, pe la nord de acesta.In continuare autostrada traverseaza diferite vai si paraie cum ar fi la km 1+205 cu un viaduct de L=120m, respectiv km 1+609 cu un viaduct de L=280m.Pana la km 5+000 autostrada este in rampa, cu declivitati ce variaza intre 1% – 5% fiind necesar a se prevedea benzi suplimentare pentru
vehicule lente, incepand de la km 3+000.La km 4+100, traversarea unei vai adanci se va face cu un viaduct in lungime de L=240m, a carui infrastructura va avea inaltimi max de cca 27 m.Traseul de la km 5+000 pana la km 9+500 este in panta, cu declivitatea cuprinsa intre 3% – 5% , fiind de asemenea nevoie de banda suplimentara pentru vehicule grele pe partea stanga.Intre km 8+000 – 14+500, in zona localitatii Nadaselu, traseul actualizat paraseste culoarul propus la faza studiu de fezabilitate.In studiul de fezabilitate, autostrada traversa, de pe partea stanga pe partea dreapta, drumul national DN1F la km 9+500, printr-un viaduct de 1000 m lungime si apoi revenea pe partea stanga a acestuia, la km 12+000, printr-un pasaj de 200m lungime. Intre cele doua traversari,
autostrada era amplasata pe versantul estic al localitatii, un versant abrupt si impadurit, situat in vecinatatea zonei locuite.Deasemenea pe aceasta zona, pentru traversarea unei vai adanci, era prevazut un alt viaduct de 300 m lungime (km 11+400).