Alin Burcea, președintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) și al agenției de turism Paralela 45 trage un puternic semnal de alarmă cu privire la gradul de atracție a turiștilor străini și brandul de țară neutru, fără o identitate proprie, într-un interviu acordat pentru businesscover.ro
Când vine vorba de turiști străini face o grimasă. „Germania e o țară de turiști”, spune Burcea. „70 de milioane din 80 pleacă anual în vacanțe și la noi abia ajung 20.000. Eu aș tăcea din gură în locul ăstora de la minister”.
„Dom’ne în țara asta suntem 20 de agenții care aduc turiști străini și 1.500 care duc români în afară. Păi cum să meargă treaba? România nu are brand, problemele de imagine s-au mai rezolvat, dar avem brand neutru. Ce dracu să faci cu brand neutru și mai ales ce să vinzi?
Dacă nu te nișezi ești mort. Litoral au și alții, peisaje la fel. Ce am înnebunit să vindem munți în Austria, Germania sau Elveția? Nișe, aia trebuie. Dracula e brand puternic, ne batem joc de el. De asemenea, zonele arhaice, de care profită și prințul Charles în Transilvania. Ăsta iar este un instrument extraordinar de promovare și noi îl ignorăm.”
Alin Burcea – care a fost secretar de stat în ministerul Turismului – spune că guvernul nu sprijină agențiile, mai ales pe cele care aduc străini.
„Statul nu înțelege că dacă acordă ceva sprijin, câștigă îndoit. Uite, eu nu sunt în guvern pentru că nu-s în gașca potrivită, dar dacă ar acorda investitorilor în turism să zicem cinci ani scutire de impozit pe profit, mai ales că nici nu fac profit în primii ani, ar intra bani în țară, s-ar moderniza oferta, ar fi atrași turiștii, care ar cheltui bani, iar administrația ar câștiga pe partea asta. Nu vor să înțeleagă, zici că s-au născut învățați”, conchide Alin Burcea.