Renumitul istoric clujean Ioan Piso i-a atras atenția printr-o scrisoare deschisă premierului Dacian Cioloș că a fost dezinformat în privința cauzelor care au determinat închiderea Muzeului de Istorie a Transilvaniei. Redăm mai jos fragmente din scrisoarea domnului profesor Piso.
„SCRISOARE DESCHISĂ ADRESATĂ DLUI PRIM-MINISTRU DACIAN CIOLOȘ
Stimate Domnule Prim-ministru,
Încep prin a vă mulțumi că v-ați decis să salvați Muzeul de Istorie a Farmaciei și să scoateți Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din gravul impas în care se află. M-a nedumerit un pic viziunea, care v-a fost indusă, despre cauzele care ar fipricinuit distrugerea muzeului din Cluj:
„Am făcut o scurtă vizită şi la muzeu, unde iniţial înţelesesem că din cauza lipsei fondurilor nu s-au putut face anumite lucrări de consolidare şi reamenajare, după care am înţeles că finanţarea a existat la un moment dat, dar, din cauza unor probleme juridice şi dispute interne, muzeul n-a putut folosi banii atunci când i-au fost alocaţi şi acum, când aceste dispute s-au rezolvat, vin să solicite din nou fonduri. O să vedem în ce măsură putem să asigurăm alocări în perioada imediat următoare, însă am atras atenţia asupra faptului că e important ca atunci când avem alocări bugetare, să ne organizăm să le folosim“.
Regret că trebuie să v-o spun, dar ați fost dezinformat. Deoarece, din ceea ce am constatat până acum, reprezentați guvernul cel mai cinstit de după revoluție, socotesc că aveți tot interesul să cunoașteți întregul adevăr și să procedați în consecință.
În anul 2009, pe când eram dat afară pentru a treia oară din funcția de director din cauza opoziției față de proiectul de la Roșia Montană, Viorica Crișan, directoarea interimară a muzeului din Cluj, a încheiat un contract cu firma Artex Services International SRL în valoare de 13 milioane de euro pentru reamenajarea expozițiilor. Așa cum am arătat de nenumărate ori în presă, licitația a fost ocolită, contractul a fost încheiat în mod fraudulos, în baza așa ziselor „drepturi de autor”, iar în decurs de o lună, la fel de fraudulos, ministerul i-a plătit aceleiași firme, prin muzeu, suma de 1,7 mil. de euro (= 7 mil. RON) pentru un așa zis „concept expozițional”. De fapt era un album de 105 pagini, făcut la calculator în bătaie de joc. Statul român, adică noi toți, am plătit câte 15.000 de euro pentru fiecare pagină de inepții. Restul „realizărilor“ sunt povești.
(…) potrivit prevederilor Legii 8/1996, opera de creație intelectuală nu se confundă cu suportul pe care-l utilizează spre prezentare. În cazul nostru, din însuși conținutul contractului rezultă că operele, respectiv obiectele din patrimoniul istoric național, aparțin MNIT, iar cedentul realizează doar suportul material în care aceste opere sunt cuprinse, spre a fi aduse la cunoștința publicului. (…)
Dacă am avea de-a face cu o operă de artă în valoare de 13 milioane de euro, amenajarea muzeală însăși ar trebui declarată ca făcând parte din patrimoniul național. Asta ar însemna ca în viitoarea expoziție a MNIT să nu mai poată fi schimbat niciun bec și să nu mai poată fi modificată poziția niciunui obiect din vitrine! Cel mai scandalos abuz îl constituie prețul de 13 mil. de euro.
(…)După mai multe demersuri inutile, în 6 iulie 2011, în perfect acord cu contabila și cu jurista instituției, am convocat firma Artex la o așa-zisă conciliere (nr. 1399/1.08.2011), cerându-i restituirea imediată a sumei de 1,7 mil de euro. (…) Ei bine, în 8 iulie, deci după două zile, mi-a sosit actul de demitere semnat de dl Kelemen Hunor. Îndată după aceea a numit-o director general pe Carmen Ciongradi, cea care semnase situațiile false de lucrări și care a întrerupt demersul de a recupera banii.
(…) Tot în lipsa mea s-a făcut un proiect de schimbare a acoperișului aripii vechi a muzeului sau, cum zic constructorii, a învelitorii acesteia. Au fost turnate planșee grele de beton fără a se face o expertiză a fundațiilor. Cu alte cuvinte, legea a fost încălcată atât de proiectant, cât și de direcțiune. Acum clădirea muzeului se află în stare de precolaps (a se vedea documentul nr. 655/3.05.2011 din arhiva muzeului). Vă mulțumesc că sunteți dispus să acordați 1,5 milioane de lei pentru repararea clădirii. Dar vinovații care au încălcat legea vor fi vreodată puși la plată? De ce trebuie să plătim noi toți pentru prostia altora?
Să vedem cum stăm cu patrimoniul. Tot în lipsa mea a fost făcut un proiect în valoare de aproape 6 miliarde de lei vechi pentru asanarea depozitelor, căruia îi lipseau însă două elemente esențiale: un dren exterior, care să elimine surplusul de apă freatică din această zonă și un puț în curte, din care apa să fie periodic extrasă cu o pompă. Fără aceste elemente asanarea a fost un eșec, iar umiditatea a crescut la cote alarmante. Trebuie să știți, domnule Prim-ministru, că în asemenea condiții este păstrat cel mai valoros patrimoniu istoric din țară. Nici de data asta nu este nimeni de vină?
Iată deci că nu din pricina unor „probleme juridice și dispute interne“ a ajuns muzeul din Cluj la sapă de lemn, ci din pricina necinstei și a incompetenței. În ceea ce privește justiția (…), la DNA Cluj dosarul se află din august 2010, iar Tribunalul Cluj și Curtea de Apel Cluj au tranșat chestiunea în favoarea actualei direcțiuni a muzeului, neținând seama, printre altele, de legea nr. 8/1996. (…) Nu mă îndoiesc nici de justiția divină, nici de cea română, ci de anumiți judecători și nu sunt singurul care o face. Îmi mențin deplina încredere în Dna procuror Laura Codruța Kövesi și în Consiliul Suprem al Magistraturii și sper că vor citi cu interes aceste rânduri.
Oare de ce se ascunde cu atâta înverșunare adevărul în privința muzeului din Cluj? Demersul meu nu este unul politic, ci unul în sprijinul patrimoniului național. (…)
Domnule Prim-ministru, în sprijinul afirmațiilor despre cele petrecute la muzeul din Cluj dispun de toate actele doveditoare. Puteți cereși raportul corpului de control al primului ministru din mai 2010, cel al Curții de Conturi din 2012 sau cel al Poliției Județene Cluj. Îmi permit însă să vă sugerez să inițiați o cercetare proprie. Aveți și avem tot dreptul la aceasta. Vă rog, domnule Prim-ministru, să nu mai permiteți afaceri oneroase pe spinarea urgisitei noastre culturi!
Sunt dispus să închei o înțelegere cu toate părțile. Dacă în urma cercetărilor veți constata că am procedat incorect, mă voi pune la dispoziția Dumneavoastră și a justiției. De asemenea, îi poftesc pe toți cei care se vor fi simțit lezați de acuzațiile melesă mă dea în judecată. (…)
Poporul acesta a ieșit în stradă înainte de toate împotriva hoției și și-a pus încrederea în Dumneavoastră. Indiferent cine și când a încălcat legea, ne așteptăm din partea Dumneavoastră la dreptate și tot dreptate și nu reproșuri așteaptă și cei care s-au bătut și până acum cu hoția”.
Cu aleasă considerație,
Prof. emerit dr. Ioan Piso
1)Rosia Montana e de vina ca a fost PENSIONAT la 8 iulie 2011 adica cind AVEA 67 DE ANI. (a dat in judecata ministerul ca a fost pensionat dar a pierdut). Acum are 72 dar tot sa distruga muzeul vrea.
Ar trebui împăiat si pus linga bustul lui Decebal.
2)Rosia MOntana este de vina ca el nu a facut nimic pentru expozitia de baza in cei 13 ani de mandat. Reamenajarea Muzeului Brukenthal a costat tot atat, Antipa tot 13 milioane de euro la spatii expozitionale mai mici. Sibiul are muzeu europena, de Antipa ce sa mai zici, Clujul il are pe acest procesoman care face orice ca sa distruga muzeul.
3) Dupa ce curtea de conturi nu a gasit nimic ca urmare a delatiunilor acesta i-a scris lui Basescu, etc. iar la al doilea control comandat a gasit citeva nereguli (desi intre timp lucrarea a fost blocata si nu s-a mai lucrat nimic) care au fost demontate in justitie muzeul avind cistig de cauza la toate instantele. Acuma si justitia e corupta ca doar nu ii da dreptate lui. ROSIA MONTANA E DE VINA!!!
AVEM DE A FACE CU UN TIP EXPIRAT CARE STIE DOAR SA FACA RAU SI SA ARUNCE CU RAHAT PE ORICINE NU E DE ACORD CU EL, INCLUSIV PE JUSTITIE