„Vrei să lansezi o AFACERE? Mai întâi, angajează-te într-o companie cu profilul care te interesează, să-ți faci temele”, te sfătuiește Valentin Bolboacă, creatorul site-urilor cazare.info sau BunaDimineata.ro și membru al Junior Chamber International (JCI).
Valentin Bolboaca Valentin Bolboacă crede că în afaceri nu te poți baza pe sprijinul statului, ci mai degrabă pe forțele proprii. Despre cum a pornit propriul business și cât de mult au evoluat afacerile pe online, Valentin a vorbit într-un interviu acordat BuzzNews.ro.Florin Șomodi: De ce ai ales acest domeniu si care sunt, în două cuvinte, avantajele si dezavantajele lui în România anului 2013?Valentin Boloboacă: Am ales sa lucrez in online din mai multe motive, unul din acestea a fost legat de faptul ca in 2005 am facut parte dintr-o echipa care a dezvoltat un shop online, in vremea aceea achizitia produselor din online era o adevarata provocare si asa a inceput sa ma fascineze acest domeniu.In 2006 am inceput primele mele campanii de SEO si de Google Adwords care m-au facut sa fiu mult mai implicat in acest domeniu si asa am decis ca vreau sa fac ceva in acest domeniu.2013 si in inceputul lui 2014 aduce avantaje si dezavantaje diferite fata de anul 2005 cand am inceput sa lucrez in online.Din punctul meu de vedere cel mai mare avantaj care-l are online-ul este faptul ca poti sa-ti pui ideile in practica si sa le testezi relativ usor, iar piata ta este din orice colt al lumii, in functie de nisa aleasa, chiar daca tu esti undeva intr-un colt din Romania.Din perspectiva dezavantajelor, consider ca nivelul costurilor de a te face auzit in online au urcat foarte mult, iar nisele s-au ingustat, trebuie sa te reinventezi.
Florin Șomodi: Cum apreciezi nivelul pietei locale clujene/regionale pe sectorul tau?Valentin Boloboacă: Fata de anul 2009 in care am inceput eu, lucruile s-au schimbat in bine. Oamenii sunt mai deschisi la ce inseamna online si comunicarea pe internet.In Cluj sunt multi oameni dedicati domeniului si profesionisti in acelasi timp, deci si acest lucru a ajutat la formarea pietei fata de alte zone din tara, insa tot exista o diferenta semnificativa intre Cluj si Bucuresti, iar banii vin greu.Florin Șomodi: Cum ti-au influentat viziunea studiile făcute in facultate si/sau dupa?Valentin Boloboacă: Facultatea m-a ajutat mai putin pe directia pe care am luat-o, insa a avut o influenta semnificativa, zic eu… prin faptul ca m-a structurat si am devenit mai analitic, mai ales ca am facut un profil tehnic.Masterul, care a fost pe Managementul Afacerilor a fost putin sub asteptarile mele. In schimb cursurile dedicate si anumite workshopuri nisate la care am participat m-au ajutat mult.Florin Șomodi: Cum ai pornit afacerea? A fost Greu? Ai avut momente de ezitare?Valentin Boloboacă: Bazele firmei Klain le-am pus cu bani de tigari, cum zic unii, insa am avut vointa si mai ales am avut norocul ca am venit cu un produs nou in piata, in vremea aceea.Greutatile au fost la ordinea zilei, si unele le intampin si acum, dar din alta perspectiva. Nu cred ca exista o persoana care a inceput de la zero si sa nu se fi lovit de greutati.Momentele de ezitare mi-au aparut atunci cand m-am uitat in jur si vedeam ca alti prieteni se distrau sau mergeau la o bere, in timp ce eu mai aveam de lucru pentru un proiect, pentru un potential client care nici macar nu stiam daca o sa lucreze cu mine sau nu si daca o sa am un beneficiu pe munca depusa.Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de suflet realizate până acum?Valentin Boloboacă: Proiectul meu de suflet, fiind primul realizat, este CazareClujNapoca.ro . L-am lansat in 2007, cand am venit cu imbunatatiri esentiale pentru un portal de cazare pentru vremea aceea, printre care harta orasului, cand Google Map sau altele nu existau.De atunci au urmat si alte proiecte, unele au mers altele nu. In 2011 am lansat un proiect la care am muncit mult, Cazare.info – pentru promovarea unitatilor turistice din tara.Un alt proiect de suflet pe care l-am lansat recent este BunaDimineata.ro – un site axat pe informare si buna dispozitie care poate fi citit in fiecare zi, la o cafea dimineata sau inainte de a incepe lucrul.Florin Șomodi: Care au fost cele mai mari provocari in business-ul tau pana acum?Valentin Boloboacă: Provocari au fost mereu. Atunci le-am considerat grele, acum mi se par ca acelea au fost o nimica toata fata de cele de acum. Cu adevarat au aparut in momentul in care am inceput sa cresc si sa aduc prima persoana langa mine sau un colaborator, sa formez o echipa.E diferit sa ai pe langa grija existentei tale si responsabilitatea oameniilor din echipa ta. Imi place sa lucrez cu oameni si sa-i implic in proiecte, si de aceea am adus in echipa oameni cu potential si de incredere.O alta provocare majora a fost satisfacerea nevoilor clientilor, oferirea serviciilor de care ei au nevoie si gasirea altora noi.Florin Șomodi: Cum apreciezi sustinerea statului oferita tinerilor intreprinzatori?Valentin Boloboacă: Nu prea cred in conceptul de „sustinere pentru tineri” cand vine vorba de statul roman. Poate ca in ultimii 2-3 ani s-au mai schimbat putin lucrurile, insa statul nu este un partener pe care sa te poti baza, din puctul meu de vedere.Florin Șomodi: Ce propunere de imbunatatire a legislatiei sau a cresterii sprijinului statului ai pentru stimularea dezvoltariii mediului de afaceri?Valentin Boloboacă: Nu am stat sa vad ce ar putea face statul pentru mine, pentru ca vad ca lucrurile merg foarte greu si incet.Insa, una din greselile majore care se face, din punctul meu de vedere la un srl, este ca esti tratat la fel cand ai 1-2 angajat sau 20-30 angajat, sau daca ai o cifra de afaceri de 10.000 Euro pe an sau 100.000 Euro pe an. De birocratie nu mai vorbesc, ca aici stie toata lumea.Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de viitor?Valentin Boloboacă: Am acumulat multa experienta in toti acesti ani, cu proiecte frumoase pe care le-am dezvoltat pentru mine sau pentru clientii mei, de aceea am hotarat sa pun in practica in urmatoarea perioada mai multe proiecte si idei pe care le am de ceva timp, printre care un shop pe artizanat si produse romanesti, care-l voi lansa in martie-aprilie in acest an.Florin Șomodi: Cu ce se completează meseria ta în timpul liber?Valentin Boloboacă: Timpul liber pentru mine este destul de limitat si in general dupa ce-mi impac, in linii mari viata personala, mai citesc sau navighez pe internet.Florin Șomodi: Ce sfat ai sa le dai celor care acum doresc sa-si deschida un business propriu?Valentin Boloboacă: Cred ca cel mai bine este pentru inceput sa te angajezi intr-o companie, pe profilul care doresti sa-ti deschizi business, iar ulterior sa incepi pe cont propriu.Acum ai de unde sa inveti si de la cine mai ales, ai mentori sau oameni care sunt dispusi si stiu sa te indrume, ceea ce in urma cu 7-8 ani nu prea gaseai aceste resurse.Un alt sfat pe care l-as da, este sa incerci pana esti tanar si fara obligatii, pentru ca ti-e mai usor sa risti si sa testezi idei, pentru ca nu ai ce pierde…cand nu ai nimic de pierdut.A consemnat Florin Șomodi
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.